Detaljeret regelsæt

Download PDF'en nedenfor for at læse de officielle Roundnet/Spikeball regler. Hvis du har spørgsmål til nogle af reglerne, er du mere end velkommen til at kontakte os. Under PDF'en finder du også de mest centrale regler omkring spillet

Pre-game

- Bolden skal pumpes op, så den er 30cm i diameter

- Nettets spænding skal være konstant hele vejen igennem spillet. En bold, der er sluppet 3 meter over nettet, skal springe 30-45cm op igen

Under spillet

- Alle spillere undtagen modtageren skal starte mindst 2 meter fra nettet. 

- Modtageren kan stå i enhver ønsket afstand.

- Efter serven kan spillerne bevæge sig frit omkring nettet.

- Boldbesiddelse ændres, når bolden slåes ned i nettet. 

- Hvert hold har op til 3 berøringer pr. boldbesiddelse.

- Bestem en rækkefølge for hvem der server. Efter hvert skift i boldbesiddelse, skal en ny spiller serve, så alle 4 spillere skiftes til at serve.

- Rammer bolden nettet tæt ved rammen, siger man, at den rammer en "pocket". Dette er tilladt i åbent spil men ikke ved serv - læs mere under serv. Hvis bolden har nogen form for kontakt med rammen, er pointet tabt.

Point

- Roundnet/Spikeball spilles ved hjælp af rallyscoring; point kan vindes af det serverende eller modtagende hold.

- Spil spilles typisk til 11, 15 eller 21. I turneringsspil angiver turneringslederen den vindende score. 

- Spil skal vindes med to point, medmindre andet er aftalt.

- Duellen slutter og der gives et point når: 

  • Bolden rammer jorden eller ikke returneres på nettet inden for 3 berøringer. 
  • Bolden rammer direkte i rammen af nettet - gælder også hvis tilfældet er på en serv. 
  • Bolden rammer enten rammen eller nettet mere end 1 gang. 
  • Bolden ruller tydeligt over nettet.

Serv

- Hvis det modtagende hold vinder pointet, server den næste spiller i rækkefølgen. Hvis man vinder sit servepoint, bytter man plads med sin makker, så man server til en ny modstander.

- Serveren står direkte overfor modtageren, som er den eneste spiller, der har lov til at tage serven.

- Man må både serve hårdt og blødt.

-. Hvis serven rammer en side-pocket, tæller det for en fejlserv. Hvis bolden rammer en nær eller fjern pocket, så den kun ændrer retning vertikalt og ikke horisontalt, er det en lovlig serv.

- Hvis en spiller laver to fejlserver, vinder det modtagende hold pointet. Følgende regler må ikke overtrædes:

  • Serveren skal kaste bolden mindst 10cm opad. 
  • Hvis en spiller forsøger at ramme bolden på en serv men misser, tæller det som en fejlserv.

Dueller


- Holdkammerater skal skiftes til berøring af bolden. Gentagende berøring af en spiller resulterer i et tabt point. 

- Ved holdets første berøring må en spiller gerne tage to berøringer i træk. Spilleren må ikke have to berøringer  hånd på den samme hånd i træk (dvs. håndflader til fingre). Dette er til for at reducere antallet af førte bolde.

- Efter den første berøring fra et hold, kan den spiller, der har blokeret et skud på eller inden for servecirklen, slå til bolden igen - altså to berøringer i træk. Denne handling tæller som den anden berøring.

- En blok er en retningsændring fra enhver del af spillerens krop (hånd, arm, ben, bryst osv.), før bolden er begyndt på en nedadgående bane. Den anden berøring af et blokeret skud behøver ikke at forekomme inden for servecirklen.

- For ovenstående regel gælder: 1. Det er ikke tilladt ved returnering af serv

                                                       2. Anden berøring fra samme spiller må ikke resultere i et hit på nettet.

- Bolden skal rammes rent. Ikke føres, løftes eller kastes. Spillere må ikke slå til bolden med to hænder, selvom de placeres sammen "volleyball-stil". Selvom bolden kun berører en hånd, taber man stadig pointet. Spillere kan bruge enhver individuel del af deres krop til at ramme bolden. 

- Efter serven er enhver pocket, der ikke kommer i kontakt med rammen, lovlig og spilbar. 

- Hvis der er uenigheder mellem de to hold om, hvem der vinder pointet, spilles det om.

Obstructions

- De to hold skal gøre plads til hinanden, og må ikke med vilje stille sig i vejen.

-Hvis en angriber kolliderer med en forsvarer, eller en forsvarers position forhindrer et offensivt spil på bolden, kan den hindrede spiller kalde "obstruction", for at kræve omspil af pointet. 

- "Obstruction" er kun gyldig, hvis den hindrede spiller ellers havde været i postion til at nå bolden.